Wat is SEO en hoe gebruik je het in je content marketing strategie?

Search Engine Optimization en content marketing gaan samen zoals koek en ei🍳. Niet van elkaar weg te denken dus. Maar jammer genoeg kan niet elke ondernemer zo goed koken… Kun jij wel wat tips gebruiken om de SEO van je content te optimaliseren? Of misschien heb je zelfs geen flauw idee wat zoekmachine optimalisatie eigenlijk is. We got you covered!

SEO is een ingewikkeld beestje

 

Search Engine Optimization, also known as zoekmachineoptimalisatie, zijn de acties die je onderneemt om jouw post/webpagina zo hoog mogelijk te laten scoren in de Google zoekresultaten.

 

Door het optimaliseren van je teksten en dus relevante zoekwoorden erin te werken, zorg jij ervoor dat je naar boven klimt in de zoekresultaten zonder nog maar één cent uit te geven. 💰

 

Klinkt best nice, niet? Toch is het niet altijd even makkelijk om door het Google-algoritme te breken. Je moet je teksten regelmatig veranderen zodat je niet achterblijft. SEO is dus een ingewikkeld beestje waarbij je je in de mindset van je doelgroep moet verplaatsen. Eens je de kneepjes van het vak doorhebt,, ben je sowieso unstoppable.

Pagina 2 van de Google-zoekresultaten? No thanks!

Content marketing is dus het creëren van eigen content en deze promoten zonder paid media. Dit wil dus zeggen dat je je content niet zelf naar specifieke mensen kunt pushen.

 

Hier komt SEO dus goed van pas. Doordat je zorgt dat je bovenaan in de zoekresultaten terecht komt, bereik je je doelgroep op een organische manier. Stel je voor: je schrijft een blog en post deze op je webpagina zonder deze SEO-proof te maken. De kans is groot dat je ergens in het donker hol terecht komt dat pagina 2, 3, 4… van de Google-zoekresultaten is. 🕳️


Je teksten optimaliseren is dus een absolute must als het gaat om je content marketing strategie.

Keyword Research is de boodschap

Zoals we al zeiden, content marketing en SEO kunnen niet zonder elkaar. Zonder content is SEO niet relevant en zonder SEO zal je content niet de juiste mensen bereiken. Allemaal goed en wel, maar hoe zorg je dan voor een goede SEO bij je content?

 

Het is belangrijk om te denken aan je SEO voordat je je content begint te schrijven. Een handige manier om hiermee te beginnen is keyword research. Bij een keyword research of zoekwoordenonderzoek ga je op zoek naar relevante woorden die zeker aan bod moeten komen op je webpagina. Door deze research kun je zien wat je doelgroep opzoekt om bij jouw soort content terecht te komen. Tools zoals Google Ads of Keyword.io kunnen je hiermee helpen!

 

Nadat je deze research hebt gedaan, kun je zien welke zoekwoorden er weinig concurrentie en veel zoekvolume hebben. Dit soort zoekwoorden zijn diegene die je verwerkt in je teksten! Zorg ervoor dat jouw hoofd-zoekwoord (ofwel keyphrase) meerdere keren in de eerste lijnen van je tekst terugkomt. And now we play the waiting game…🕒


Ga regelmatig terug naar je tekst en verander het hoofd-zoekwoord door een ander relevant zoekwoord uit je research. Zo hou je Google ook tevreden, want die straft het af als je opvallend vaak hetzelfde zoekwoord gebruikt in je tekst!

3 handige tips

SEO is en blijft een ingewikkeld beestje. Het spreekt dus voor zich dat je na deze blog nog niet helemaal mee zal zijn met het SEO-verhaal. We schrijven hier nog eens 3 handige beginner-tips neer, die je zullen helpen met het begin van je Search Engine Optimization.

#1 ZET RELEVANTE ZOEKWOORDEN IN HET VET 

“Aha, daarom staan de woorden in deze blog dus in het vet!”. You guessed it! Door bepaalde woorden in je teksten in het vet te zetten vergroot je niet alleen de leesbaarheid van de lezer, maar ook zorgt het ervoor dat je beter scoort in de zoekresultaten van Google.

 

#2 DEEL VIA SOCIALE MEDIA 

Natuurlijk is je post of je webpagina maar één link. Door deze te delen via sociale media, zorg je ervoor dat je kans verdubbeld wordt om hoger te scoren op Google. Ook is de kans groter dat je klanten iets langer op je webpagina zullen blijven. Op deze manier beschouwd Google je als ‘meer kwalitatief’.

 

#3 URL-OPTIMIZATION 🤖

Iets waar vaak over gekeken wordt, maar toch super belangrijk is: de naam van de URL van je webpagina’s. Deze telt namelijk ook mee als zoekwoord voor Google. Zorg er dus voor dat ook je URL (also known as Permalink), relevante zoekwoorden bevat! BV: content.marketing.be/optimaliseer-je-seo. En dus niet: contentmarketing.be/page-2.

SEO-proof

Ben jij al begonnen aan je keywordresearch? Go ahead! SEO is een must in je content marketing strategie. 🕵️‍♀️

vrouw met bruin haar die met harde gezichtsuitdrukkingen de woorden seo that's so imporant right what is it again uitspreekt