Sociale media: waarom de caption wél heel belangrijk is

‘1 beeld zegt meer dan 1000 woorden’, maar verlies zeker ook je caption bij dat beeld niet uit het oog.. Een caption kan namelijk veel betekenen voor jouw sociale media post. Een extra uitleg, een creatieve spin 🕷️ of zelfs een link naar een leuke landing page...captions zijn underrated. In deze blogpost vertellen wij jou waarom de beschrijving wél heel belangrijk is.

Wat is een caption?

Een caption, ook gekend als een beschrijving, is wat  onderaan je post staat. Bij elk sociaal mediakanaal krijg je de optie om een beschrijving toe te voegen.

 

De regels zitten bij alle kanalen wel telkens iets anders in elkaar. Terwijl je bij Twitter maar maximum 280 tekens mag toevoegen, ligt het maximum bij Instagram een pak hoger…2.200 tekens op precies te zijn. Op Facebook mag je dan weer max 63.206 tekens toevoegen aan je post.

 

Het spreekt dan ook voor zich dat je een andere caption moet verzinnen voor elk kanaal. 

Een goede caption doet een scrollende duim stoppen

Wanneer je beeld net iets te weinig zegt, kan een gepaste caption alles perfect aanvullen. Sterker nog: een interessante caption doet een scrollende duim sneller stoppen, ongeacht wat voor beeld je toont.

Daarnaast kun je aan de hand van captions veel meer engagement creëren door bijvoorbeeld een vraag te stellen, of een CTA om een vriend/vriendin te taggen.

Of wat dacht je van hashtags#️⃣? Op deze manier kun je misschien zelfs op de ontdekkingspagina terechtkomen!

blonde vrouw op lights out with david spade trekt een grappig gezicht en doet alsof ze aan het scrollen is op haar gsm

Een goede caption ziet er telkens anders uit

Genoeg redenen waarom een caption belangrijk is dus. Maar hoe maak je er een die er écht tussenuit springt?🦘

 

Eerst en vooral is het belangrijk om de tone of voice van je bedrijf te weten. Dit kun je makkelijk achterhalen door eens een kijkje te nemen naar teksten die op de website staan. Vanuit die mindset ga je beginnen nadenken over de vorm van je caption. Wil je werken met volzinnen? Of toch liever korte CTA’s? Misschien wil je wel aandacht trekken aan de hand van emojis?

 

Een goede caption ziet er voor elk bedrijf anders uit. Toch is het belangrijk om telkens gebruik te maken van hashtags en korte zinnen. Zo behoud je de aandacht, ongeacht wie je doelgroep is. 

3 tips voor een thumb-stopping caption

Ben je er nog steeds niet goed uit over hoe je de perfecte caption maakt? Als jij je houdt aan deze 3 tips, word jij in no-time de caption-king van jouw branche!

#1 BE CONSISTENT 

Het is belangrijk om, vanaf dat je de tone of voice van je bedrijf gevonden hebt, deze door te trekken in al jouw sociale media posts. Consistency is key! Zo heb je ook een herkenpunt voor potentiële klanten.

 

#2 EMOJIS 😇

Het maakt niet uit wat de tone of voice van je bedrijf is, emojis trekken aandacht. Is jouw tone of voice niet heel speels? Er zijn genoeg ‘serieuze’ emojis die bij jouw caption kunnen passen. 

 

#3 EXPERIMENT

De belangrijkste van allemaal: experimenteer🧪. Verander je tone of voice regelmatig en zie welke het beste werkt. Probeer eens een andere schrijfstijl te hanteren, misschien zie je je engagement wel groeien!

Captio-no you better don’t

Hoewel het maken van een caption heel makkelijk lijkt op het eerste zicht, zijn er een aantal dingen waar je zeker rekening mee moet houden. Er zijn namelijk veel valkuilen om in te trappen als het gaat om beschrijvingen:

#1 MEER WEERGEVEN < MINDER WEERGEVEN

Niemand klikt graag op die beruchte ‘meer weergeven’-knop. Jouw potentiële leads, zeker op sociale media, lezen niet altijd graag. Hou het dus kort en krachtig! Minder weergeven is de boodschap!

 

#2 GENERIC QUOTES

Als er iets niet-authentiek overkomt, dan zijn het wel generieke quotes. Je weet wel welke ik bedoel: “live, laugh, love” of “Life is what happens to you while you’re busy making other plans”. De tijd van het plaatsen van dit soort quotes onder je posts is over. Tijd om je eigen quotes te maken.

 

#3 (TE VEEL) VERKOOPSPRAAT

Als je een caption schrijft waarbij je weet dat deze in de SPAMbox terecht zou komen moest dit bestaan, verzin dan snel iets anders. Niemand leest graag een caption als die een overduidelijke verkoopboodschap heeft. Keep it real!

Een goede caption zegt meer dan 1000 beelden

Heb jij al een idee over hoe je je beschrijvingen gaat aanpakken in de toekomst? Misschien heb je wel inspiratie gekregen om je tone of voice helemaal te veranderen?


We zijn zeker dat deze blogpost je heeft kunnen overtuigen om meer tijd en moeite te steken in het creëren van je captions!