Content creators: wie zijn ze en wat doen ze?

Bij de opkomst van content marketing, horen natuurlijk ook de content creators. Deze content machines zijn ook gekend als content marketeers of Content Managers.

Maar wat doen ze nu precies? En waarom zou je als bedrijf een content creator moeten rekruteren? Of heb je misschien zelf interesse om een content marketeer te worden? Blijf lezen voor het antwoord op al je vragen! 👀

What’s in a name

Content creators zijn, zoals de naam het zegt, mensen die content maken. Zij zijn als het ware de masterminds🧠 achter jouw content marketingstrategie en zorgen ervoor dat deze perfect wordt uitgevoerd. Ze houden zich dagelijks bezig met het bedenken, creëren, inplannen en promoten van verschillende soorten content op verschillende kanalen.

Creatief zijn is dus een must have troef voor content marketeers. Net zoals kennis hebben van verschillende vaardigheden zoals video-editing, cameratechnieken, schrijven, sociale media… Die ene Instagram Post die 50% meer engagement had dan normaal? Of die vlog die gedeeld werd door Gary Vaynerchuk op LinkedIn? Kans is groot dat jouw content creator deze heeft gemaakt.

vrouw met paars haar op big brother die tegen een man de woorden what if he's an evil genius mastermind uitspreekt en in de camera kijkt

Waarom heb je ze nodig?

Als je deze blog aan het lezen bent, dan weet je vast wel dat content marketing een absolute must is in je marketingstrategie. content creators zorgen niet alleen dat je een uitmuntende content marketingstrategie hebt, ze zorgen er ook voor dat je content zal opvallen.

Dagelijks worden wij overspoeld door content. Tv, radio, sociale media, Googleyou name it. Content creators zorgen ervoor dat jouw content uit deze content-tsunami🌊 zal springen, creative content is a given. Ze creëren een uniek verhaal voor je bedrijf waardoor je een betere band zult creëren met je doelgroep.

We kunnen nog zo’n 5-tal redenen opnoemen waarom je zo snel mogelijk een content marketeer moet aannemen, maar dit zal ondertussen wel al duidelijk zijn.

Wat (of beter gezegd: wie) bereik je met content marketing?

Merk jij dat je een gevoel hebt voor content marketing, maar zie jij het eerder zitten om zelfstandig te werken? No problem! Zelfstandige content creators bestaan al sinds de geboorte van het internet.

 

Als zelfstandige content creator ga je op dezelfde manier tewerk, maar in plaats van content te creëren voor een bedrijf, doe je dit voor jezelf. Het is als het ware een soort Personal Branding. Neem je favoriete YouTuber bijvoorbeeld (die van ons is PewDiePie🎮). Zij zijn het perfecte voorbeeld van een independent content marketeer. Wellicht zijn zij gestart op Youtube, maar hebben zij ondertussen al duizenden volgers op andere sociale media of hebben ze een blog opgestart.

Natuurlijk kun je als zelfstandige content creator nog steeds samenwerken met verschillende bedrijven aan de hand van brand deals. Voordat je die kans zult krijgen, zul je eerst een naam creëren in de world of content creators.

An independent content creator who don’t need no boss

Als je nieuw bent in de wereld van content marketing en content creators, dan zal deze blog misschien wel een information-overload zijn voor jou. Daarom hebben we even 3 handige tips neergeschreven die jou kunnen helpen als startende content marketeer.

#1 KEN JE DOELGROEP 👨‍👩‍👦

Om de juiste mensen te bereiken op de juiste kanalen, moet je als content marketeer weten wie je doelgroep is. Dit is de eerste en belangrijkste stap waarbij je vaak het verschil kunt maken als content creator.

 

#2 MULTI-TASKING

Als content creator moet je verschillende petjes kunnen opzetten. De ene dag ben je en schrijver, de andere dag een video-producer. Het is belangrijk dat je zonder moeite de switch kunt maken als content creator.

 

#3 VERTEL EEN (ORIGINEEL) VERHAAL 

Last but not least: tell a compelling story. Op deze manier kun je als content creator eruit springen met je content. Iedereen houdt van een goed verhaal!

3 tips voor startende content marketeers

Content marketing is niet iets dat je op 1, 2, 3 in de vingers hebt. Het vraagt inzicht en oefening. Hier alvast 3 simpele hands-on tips die je op weg kunnen helpen:

#1 SHARING IS CARING 💬

Content marketing is all fun and games, maar vaak wordt de meest cruciale stap vergeten: het promoten van je content. Zonder promotie kan je content niemand bereiken. Het is dus belangrijk dat je content voldoende geshared wordt. Dit kan organisch via sociale media of mailings, maar ook via betalende advertenties bijvoorbeeld. Vraag ook aan je collega’s om de content regelmatig te delen!

 

#2 SOCIAL MEDIA IS KEY

Met content marketing zijn er een overvloed van kanalen die je makkelijk kunt inzetten. Maar, de belangrijkste van allemaal is sociale media. Dit is dé plek waar veel van je lezers je voor het eerst ontdekken. Samen met je SEO is dit het hart van je content marketing, waar je al je content op kunt delen. Voor vele, al dan niet alle, doelgroepen is sociale media de plek waar zij de meeste content consumeren. Zorg er dus voor dat je sociale media helemaal geoptimaliseerd is naar jouw merk!

 

#3 OPTIMALISEER JE SEO

Door ervoor te zorgen dat je teksten relevante zoekwoorden bevatten, kun je hoger in de zoekresultaten staan. Hierdoor bereik je sneller de juiste mensen!

We nemen even een voorbeeld waar velen nog wat van kunnen leren: bol.com. Hun doelgroep is immens breed, daarom zetten ze volop in op verschillende kanalen. Naast hun succes op sociale media, maken ze ook gebruik van andere kanalen zoals blogs, webinars en zelfs podcasts. Is je doelgroep een stuk kleiner (bijvoorbeeld enkel jongeren), probeer dan te focussen op sociale mediakanalen zoals Instagram en TikTok.

Geboren content creators

Als je erover nadenkt zijn we allemaal content creators. Jij, ik, je broer of zus…iedereen die nog maar een Facebook account heeft. Wij zijn allemaal content marketeers.📸 Sommige zijn er gewoon beter in dan anderen. 


Heb jij dus twijfels om een content creator te worden? Of twijfel je als bedrijf om een content creator aan te nemen? Misschien heb je al een content creator in je team, maar wist je niet precies wat hij/zij doet… We zijn zeker dat deze blog toch een paar antwoorden heeft kunnen geven op deze vragen!