De kracht van VLOGGEN: waarom jij als bedrijf makkelijk op de vloggen-trend kunt springen

“Welcome back to my channel!”🙋. Als jij de zin niet herkent, dan herkennen je kinderen het wel. Vlogs zijn een vorm van content die de laatste jaren steeds meer populair is geworden. En dat is niet alleen het geval voor influencers, bedrijven kunnen ook vloggen! Wil je meer weten over vloggen? Of vraag jij je af of het wel nuttig is? Blijf lezen!

Wat is een videoblog?

 

 

Vloggen komt van het woord ‘Videoblog’. Het is dus vergelijkbaar met het schrijven van een blog, maar in plaats van schrijven ga je jezelf of anderen filmen. Door de opkomst van YouTube is de populariteit van vloggen enorm gestegen.

 

Tijdens het vloggen film je vaak je dag (of week), terwijl je praat over wat je zelf wilt. Je vlog kan een ‘Day In The Life Of’-vlog zijn, maar ook een ‘Take A Hike With Me’-vlog. Er zijn niet echt regels als het gaat om vloggen. Do what you want!


Bekende influencers zoals Jake Paul en Enzo Knol hebben geholpen om de vraag naar vlogs te vergroten. Zo hard zelfs, dat meer dan 75% van de 7- tot 17-jarigen graag een YouTuber/bekende vlogger zou willen worden!

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

Waarom vloggen?

Vloggen draagt heel wat voordelen met zich mee. Zowel op korte termijn als op lange termijn, zorgt vloggen voor verschillende positieve rendementen. Wij hebben hier de 5 interessantste voor jou opgelijst!

 

#1 THOUGHT LEADERSHIP 🎤

Door te vloggen over interessante dingen in jouw branche, deel je relevante informatie aan je potentiële klanten. Bijvoorbeeld: je bent een makelaarskantoor en je deelt tips over een huis kopen. Wanneer deze content terecht komt bij geïnteresseerden, zullen zij in de toekomst vaak naar jouw vlogs terugkeren voor meer informatie. Thought leadership

 

#2 ENGAGEMENT

Omdat vlogs een stuk persoonlijker overkomen, zijn je kijkers sneller geneigd om te reageren op je content. Probeer telkens te reageren op deze comments! Zo zullen zij in de toekomst blijven reageren!

 

#3 AANDACHT TREKKEN (EN DEZE BEHOUDEN)

Video is hot! In de tijd van vandaag, kijkt men liever een video in plaats van tekst lezen. Het spreekt dus voor zich dat je meer bereik gaat krijgen op je vlogs dan op elke andere soort content. Is je vlog interessant genoeg? Dan ga je de aandacht die je krijgt ook behouden!

 

#4 VINDBAARHEID

Of het nu op sociale media is of op zoekmachines, vlogs (en video’s in het algemeen) zorgen ervoor dat je sneller vindbaar bent. Daarnaast is een video ook meer ‘clickable’🖱️, waardoor je steeds makkelijker gevonden wordt.

 

#5 THUMBSTOPPING

Zoals we net al zeiden, een video is meer clickable. Niet alleen dat, maar het kan een scrollende duim makkelijk doen stoppen. Heb je moeite met op te vallen tussen de honderden posts of websites? Met een vlog ben je altijd safe! ☔

The power of influencers

Zie je het niet echt zitten om zelf te vloggen? Of heb je niet echt een idee waar te beginnen? No problem! Samenwerken met influencers kan hier dé oplossing zijn.

 

Niet alleen kun je hen laten vloggen voor jouw bedrijf, je kan ook samen een vlog maken. We nemen Maybelline💄 even als voorbeeld. Zij vloggen regelmatig zelf over hun nieuwe producten, maar filmen ook regelmatig samen met NikkieTutorials. In deze vlogs test een medewerker van Maybelline samen met Nikkie nieuwe producten uit. Daarnaast maakt Nikkie op haar eigen kanaal ook regelmatig video’s over producten van het merk.


Een samenwerking met een bekende vlogger of influencer kan je bereik een stuk boosten, waardoor je vlogs nog meer bekeken worden. Aan de hand van je doelgroep kun je op zoek gaan naar interessante influencers. Who knows, misschien ben jij wel een bekende vlogger na een paar maanden!

Do’s and don’ts

Vloggen, hoe makkelijk het ook klinkt, heeft toch een aantal valkuilen waar je rekening mee moet houden. Een vlog maken is niet moeilijk, een goede en originele vlog maken is een heel ander verhaal. Hier zijn 3 do’s en 3 don’ts!

 

DO #1 Richt je naar je doelgroep 👨‍👨‍👧

DO #2 Wees authentiek

DO #3 Wees consequent

DON’T #1 Te trage of te snelle pace 

DON’T #2 Naar jezelf kijken in plaats van naar de camera

DON’T #3 Geen moeite in editing steken

De kracht van vloggen 🎥

Ben je ondertussen al een beetje overtuigd over de kracht van vloggen? Grijp snel naar de camera en begin eraan! 

Don’t forget to like, subscribe and turn on that notification bell!

man met kort bruin haar met hemd en das die de woorden uh it's jash like the youtube channel uitspreekt met een verwarde gezichtsuitdrukking