Wat is content marketing?

Content marketing. Een buzzword⚡ dat je steeds vaker hoort vallen in de marketingwereld. Maar wat houdt het nu precies in? En waarom is het ineens zo populair? Zit jij met soortgelijke vragen? Don’t worry, we got you covered!

Maar, wat is content marketing?

 

 

Okay, first up: wat is content marketing. Wel, volgens The Content Marketing Institute luidt de definitie als volgt: 

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

Als je het aan ons vraagt, gaat het een stuk dieper dan dat. In tegenstelling tot betalende advertenties, ga je met content marketing een verschil maken door zelf als bedrijf content te maken, die te publiceren en te promoten. Welke content dan, vraag je je misschien af? Well… just about everything! Blogs, vlogs, podcasts 🎙️, sociale media posts, enzovoort. De blogpost die je momenteel aan het lezen bent bijvoorbeeld: een vorm van content marketing…talk about inception.

De geschiedenis van content marketing

Hoewel veel bedrijven content marketing maar pas hebben ontdekt, is het concept allesbehalve nieuw. Het is een techniek die de laatste tijd meer en meer gesmaakt wordt. Het spreekt voor zich dat bedrijven/ondernemers de techniek dus maar beter zo snel mogelijk toepassen in hun strategie. Maar dat wist jij natuurlijk al, daarom lees je deze blog.

Hieronder kun je een super interessante infographic vinden van content marketing Institute. Zij tonen een korte geschiedenis📜 van content marketing en hoe het zo populair is geworden. 

Wat (of beter gezegd: wie) bereik je met content marketing?

De tijd van traditionele advertenties is stilaan passé. Simpele verkooppraatjes werken niet meer. Klanten willen de waarden van jouw bedrijf kennen voor ze iets kopen. Hoe pas je je daaraan aan als bedrijf? That’s right: content marketing. Door het creëren van creatieve content en die te publiceren, toon je automatisch waar je bedrijf voor staat. Zo ziet de klant niet alleen de waarden van jouw bedrijf, maar creëer je ook een hechtere band.

In principe is content marketing een win-win situatie🏆: je krijgt nieuwe klanten binnen door het promoten van je owned content en je versterkt de band met je huidige klanten. In tegenstelling tot een traditionele aanpak, zorgt content marketing er dus voor dat jij ook na aankoop rekening houdt met je klanten.

Hoe doe ik aan content marketing?

Allereerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je weet wie je doelgroep is en op welke kanalen ze zitten. Een handige manier om hierachter te komen is het opstellen van persona’s. Van zodra je weet op welke kanalen je doelgroep zit, kun je meteen aan de slag gaan met het bedenken van relevante content voor die kanalen. 

We nemen even een voorbeeld waar velen nog wat van kunnen leren: bol.com. Hun doelgroep is immens breed, daarom zetten ze volop in op verschillende kanalen. Naast hun succes op sociale media, maken ze ook gebruik van andere kanalen zoals blogs, webinars en zelfs podcasts. Is je doelgroep een stuk kleiner (bijvoorbeeld enkel jongeren), probeer dan te focussen op sociale mediakanalen zoals Instagram en TikTok.

Heb je je kanalen in je hoofd? Nice! Maak een contentplan voor elk kanaal en start creating the content! Zorg ervoor dat je content creatief is en het verhaal van je bedrijf vertelt.

man die neerligt op een zetel met zijn gsm in hand die de woorden spectacular content yo uitspreekt met handgebaren

3 nuttige tips om je op weg te helpen

Content marketing is niet iets dat je op 1, 2, 3 in de vingers hebt. Het vraagt inzicht en oefening. Hier alvast 3 simpele hands-on tips die je op weg kunnen helpen:

#1 SHARING IS CARING 💬

Content marketing is all fun and games, maar vaak wordt de meest cruciale stap vergeten: het promoten van je content. Zonder promotie kan je content niemand bereiken. Het is dus belangrijk dat je content voldoende geshared wordt. Dit kan organisch via sociale media of mailings, maar ook via betalende advertenties bijvoorbeeld. Vraag ook aan je collega’s om de content regelmatig te delen!

 

#2 SOCIAL MEDIA IS KEY

Met content marketing zijn er een overvloed van kanalen die je makkelijk kunt inzetten. Maar, de belangrijkste van allemaal is sociale media. Dit is dé plek waar veel van je lezers je voor het eerst ontdekken. Samen met je SEO is dit het hart van je content marketing, waar je al je content op kunt delen. Voor vele, al dan niet alle, doelgroepen is sociale media de plek waar zij de meeste content consumeren. Zorg er dus voor dat je sociale media helemaal geoptimaliseerd is naar jouw merk!

 

#3 OPTIMALISEER JE SEO

Door ervoor te zorgen dat je teksten relevante zoekwoorden bevatten, kun je hoger in de zoekresultaten staan. Hierdoor bereik je sneller de juiste mensen!

We nemen even een voorbeeld waar velen nog wat van kunnen leren: bol.com. Hun doelgroep is immens breed, daarom zetten ze volop in op verschillende kanalen. Naast hun succes op sociale media, maken ze ook gebruik van andere kanalen zoals blogs, webinars en zelfs podcasts. Is je doelgroep een stuk kleiner (bijvoorbeeld enkel jongeren), probeer dan te focussen op sociale mediakanalen zoals Instagram en TikTok.

Content is king! 👑

Zo. Is het ondertussen duidelijk wat content marketing is? Begin je al kriebels te krijgen om meteen aan de slag te gaan? Go for it! Nog niet helemaal overtuigd? Wel, wist je dat 75% van de marketeers een positieve rendementen haalt uit content marketing? 

 

Marketing zonder goede content is onmogelijk. Content marketing is dus een essential in je marketingstrategie

 

Nog niet in gang geschoten? Hup, aan de slag ermee!! Lees gerust verder!